Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt på tværs af partier og kommunestørrelse. De Vvenstrefløjspartierneorienterede partier er mere fokuserede på det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre fører mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de små og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner især har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne på de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er størst i de store kommuner, hvor både antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt på antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i små kommuner. Det indikerer, at man skal være varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de små og omvendt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | KV17 : Analyser af kommunalvalget 2017 |
Redaktører | Jørgen Elklit, Sune Wellling Hansen, Ulrik Kjær |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 23-51 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 9788740833515 |
Status | Udgivet - 2021 |
ID: 261531875