Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Valgkampens kandidattyper : Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. / Hansen, Kasper Møller; Kosiara-Pedersen, Karina.

KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. red. / Jørgen Elklit; Sune Wellling Hansen; Ulrik Kjær. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2021. s. 23-51.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Hansen, KM & Kosiara-Pedersen, K 2021, Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. i J Elklit, SW Hansen & U Kjær (red), KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. Syddansk Universitetsforlag, Odense, s. 23-51.

APA

Hansen, K. M., & Kosiara-Pedersen, K. (2021). Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. I J. Elklit, S. W. Hansen, & U. Kjær (red.), KV17: Analyser af kommunalvalget 2017 (s. 23-51). Syddansk Universitetsforlag.

Vancouver

Hansen KM, Kosiara-Pedersen K. Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. I Elklit J, Hansen SW, Kjær U, red., KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2021. s. 23-51

Author

Hansen, Kasper Møller ; Kosiara-Pedersen, Karina. / Valgkampens kandidattyper : Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. red. / Jørgen Elklit ; Sune Wellling Hansen ; Ulrik Kjær. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2021. s. 23-51

Bibtex

@inbook{009cbd0e399d4b4eb9473df6b48d0bcd,
title = "Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld",
abstract = "Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt p{\aa} tv{\ae}rs af partier og kommunest{\o}rrelse. De Vvenstrefl{\o}jspartierneorienterede partier er mere fokuserede p{\aa} det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre f{\o}rer mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de sm{\aa} og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner is{\ae}r har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne p{\aa} de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er st{\o}rst i de store kommuner, hvor b{\aa}de antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt p{\aa} antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i sm{\aa} kommuner. Det indikerer, at man skal v{\ae}re varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de sm{\aa} og omvendt.",
author = "Hansen, {Kasper M{\o}ller} and Karina Kosiara-Pedersen",
year = "2021",
language = "Dansk",
isbn = "9788740833515",
pages = "23--51",
editor = "J{\o}rgen Elklit and Hansen, {Sune Wellling} and Ulrik Kj{\ae}r",
booktitle = "KV17",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Valgkampens kandidattyper

T2 - Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld

AU - Hansen, Kasper Møller

AU - Kosiara-Pedersen, Karina

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt på tværs af partier og kommunestørrelse. De Vvenstrefløjspartierneorienterede partier er mere fokuserede på det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre fører mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de små og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner især har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne på de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er størst i de store kommuner, hvor både antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt på antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i små kommuner. Det indikerer, at man skal være varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de små og omvendt.

AB - Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt på tværs af partier og kommunestørrelse. De Vvenstrefløjspartierneorienterede partier er mere fokuserede på det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre fører mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de små og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner især har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne på de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er størst i de store kommuner, hvor både antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt på antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i små kommuner. Det indikerer, at man skal være varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de små og omvendt.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788740833515

SP - 23

EP - 51

BT - KV17

A2 - Elklit, Jørgen

A2 - Hansen, Sune Wellling

A2 - Kjær, Ulrik

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -

ID: 261531875