Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?

Publikation: KonferencebidragPaperForskningfagfællebedømt

Standard

Hvordan påvirker valgkampen vælgerne? / Hansen, Kasper Møller.

2008. Paper præsenteret ved Partier og partisystemer i forandring, Købenahvn.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningfagfællebedømt

Harvard

Hansen, KM 2008, 'Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?', Paper fremlagt ved Partier og partisystemer i forandring, Købenahvn, 06/11/2008 - 07/01/2009.

APA

Hansen, K. M. (2008). Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?. Paper præsenteret ved Partier og partisystemer i forandring, Købenahvn.

Vancouver

Hansen KM. Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?. 2008. Paper præsenteret ved Partier og partisystemer i forandring, Købenahvn.

Author

Hansen, Kasper Møller. / Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?. Paper præsenteret ved Partier og partisystemer i forandring, Købenahvn.15 s.

Bibtex

@conference{94480930e88b11ddbf70000ea68e967b,
title = "Hvordan p{\aa}virker valgkampen v{\ae}lgerne?",
abstract = "De danske valgkampe er ikke l{\ae}ngere bagud set i forhold til andre lande i Vesteuropa og Nordamerika. Dermed ikke sagt, at valgkampen i Danmark ikke adskiller sig fra andre landes valgkampe. De danske medier, deres public service forpligtelser, forbuddet mod politiske reklamer p{\aa} tv og i offentlig radio, kombineret med en politisk konsensuskultur med mindretalsregeringer, s{\ae}tter en anden praksis end i et first-past-the-poll system.             Men valgkampen synes ikke at v{\ae}re bagud i forhold til dens professionalisering, form og indhold, som tilf{\ae}ldet var i 1990.            Den internationale litteratur diskuterer seks effekter af valgkampe: 1) Valgkampen {\o}ger v{\ae}lgernes politiske engagement og oplyser dem om politik.2) Valgkampen p{\aa}virker, hvilke emner som v{\ae}lgerne bed{\o}mmer partierne p{\aa}.3) Valgkampen mobiliserer grundl{\ae}ggende v{\ae}rdier og bekr{\ae}fter derfor v{\ae}lgerne i deres umiddelbare valg.4) Valgkampen filtreres gennem v{\ae}lgerens grundl{\ae}ggende v{\ae}rdier i lyset af deres politiske opm{\ae}rksomhed og viden.5) Valgkampen behandles l{\o}bende i v{\ae}lgernes politiske valg, men glemmes dern{\ae}st umiddelbart.6) Valgkampen forst{\ae}rker genveje til politiske valg som partiernes stereotype placering p{\aa} venstre-h{\o}jre skalaen og basale f{\o}lelsesm{\ae}ssige affektioner for kandidaterne.Med udgangspunkt i en telefonunders{\o}gelse indsamlet i valgkampen 2005 er det lykkedes at finde nogle tendenser, der viser, at valgkampen skabte mistillid til politikerne, men ogs{\aa} {\o}get opfattelse af v{\ae}lgernes egen kompetence og deres opfattelse af mulighed for at p{\aa}virke det politiske system. Desuden blev der fundet indikationer p{\aa}, at v{\ae}lgerne blev bedre til at rangordne partierne p{\aa} en venstre-h{\o}jre skala, mens valgkampen skred frem.",
author = "Hansen, {Kasper M{\o}ller}",
note = "Sider: 1-15; Partier og partisystemer i forandring ; Conference date: 06-11-2008 Through 07-01-2009",
year = "2008",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - CONF

T1 - Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?

AU - Hansen, Kasper Møller

N1 - Conference code: 1

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - De danske valgkampe er ikke længere bagud set i forhold til andre lande i Vesteuropa og Nordamerika. Dermed ikke sagt, at valgkampen i Danmark ikke adskiller sig fra andre landes valgkampe. De danske medier, deres public service forpligtelser, forbuddet mod politiske reklamer på tv og i offentlig radio, kombineret med en politisk konsensuskultur med mindretalsregeringer, sætter en anden praksis end i et first-past-the-poll system.             Men valgkampen synes ikke at være bagud i forhold til dens professionalisering, form og indhold, som tilfældet var i 1990.            Den internationale litteratur diskuterer seks effekter af valgkampe: 1) Valgkampen øger vælgernes politiske engagement og oplyser dem om politik.2) Valgkampen påvirker, hvilke emner som vælgerne bedømmer partierne på.3) Valgkampen mobiliserer grundlæggende værdier og bekræfter derfor vælgerne i deres umiddelbare valg.4) Valgkampen filtreres gennem vælgerens grundlæggende værdier i lyset af deres politiske opmærksomhed og viden.5) Valgkampen behandles løbende i vælgernes politiske valg, men glemmes dernæst umiddelbart.6) Valgkampen forstærker genveje til politiske valg som partiernes stereotype placering på venstre-højre skalaen og basale følelsesmæssige affektioner for kandidaterne.Med udgangspunkt i en telefonundersøgelse indsamlet i valgkampen 2005 er det lykkedes at finde nogle tendenser, der viser, at valgkampen skabte mistillid til politikerne, men også øget opfattelse af vælgernes egen kompetence og deres opfattelse af mulighed for at påvirke det politiske system. Desuden blev der fundet indikationer på, at vælgerne blev bedre til at rangordne partierne på en venstre-højre skala, mens valgkampen skred frem.

AB - De danske valgkampe er ikke længere bagud set i forhold til andre lande i Vesteuropa og Nordamerika. Dermed ikke sagt, at valgkampen i Danmark ikke adskiller sig fra andre landes valgkampe. De danske medier, deres public service forpligtelser, forbuddet mod politiske reklamer på tv og i offentlig radio, kombineret med en politisk konsensuskultur med mindretalsregeringer, sætter en anden praksis end i et first-past-the-poll system.             Men valgkampen synes ikke at være bagud i forhold til dens professionalisering, form og indhold, som tilfældet var i 1990.            Den internationale litteratur diskuterer seks effekter af valgkampe: 1) Valgkampen øger vælgernes politiske engagement og oplyser dem om politik.2) Valgkampen påvirker, hvilke emner som vælgerne bedømmer partierne på.3) Valgkampen mobiliserer grundlæggende værdier og bekræfter derfor vælgerne i deres umiddelbare valg.4) Valgkampen filtreres gennem vælgerens grundlæggende værdier i lyset af deres politiske opmærksomhed og viden.5) Valgkampen behandles løbende i vælgernes politiske valg, men glemmes dernæst umiddelbart.6) Valgkampen forstærker genveje til politiske valg som partiernes stereotype placering på venstre-højre skalaen og basale følelsesmæssige affektioner for kandidaterne.Med udgangspunkt i en telefonundersøgelse indsamlet i valgkampen 2005 er det lykkedes at finde nogle tendenser, der viser, at valgkampen skabte mistillid til politikerne, men også øget opfattelse af vælgernes egen kompetence og deres opfattelse af mulighed for at påvirke det politiske system. Desuden blev der fundet indikationer på, at vælgerne blev bedre til at rangordne partierne på en venstre-højre skala, mens valgkampen skred frem.

M3 - Paper

T2 - Partier og partisystemer i forandring

Y2 - 6 November 2008 through 7 January 2009

ER -

ID: 9906042