Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Standard
Hvordan påvirker valgkampen vælgerne? / Hansen, Kasper Møller.
Partier og partisystemer i forandring: Festskrift til Lars Bille. red. / Karina Kosiara-Pedersen; Peter Kurrild-Klitgaard. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2008. s. 149-162.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?
AU - Hansen, Kasper Møller
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - 1992 konkluderede Lars Bille i "Denmark: The 1990 Campaign", at dedanske valgkampe er bagud sammenlignet med andre landes valgkampe ibåde deres form og indhold (Bille m.fl. 1992: 79).Men meget vand er løbet i åen siden valgkampen i 1990. Samtidigtmed at de traditionelle valgkampselementer som kampagnebusture rundti landet, valgplakater på hvert et gadehjørne, mange politiske læserbreve iaviserne og politikernes evige søgen for at komme i medierne, er der ogsåsket en hastig professionalisering af valgkampen.Professionaliseringen skete løbende med en øget offentlig støtte tilpartierne, først i 1987 og igen i 1995. Partiernes kampagnebudgetter stegogså, for eksempel anvendte partierne 77 millioner kr. i 2001, 100 millionerkr. i 2005 og 2007-valget synes ikke at have sat en stopper for den drastiskeudvikling i partiernes kampagnebudgetter. Stadig flere partier anvenderkommunikations- og reklamebureauer, når de politiske slogans skal fastlægges(Hansen & Pedersen 2008).
AB - 1992 konkluderede Lars Bille i "Denmark: The 1990 Campaign", at dedanske valgkampe er bagud sammenlignet med andre landes valgkampe ibåde deres form og indhold (Bille m.fl. 1992: 79).Men meget vand er løbet i åen siden valgkampen i 1990. Samtidigtmed at de traditionelle valgkampselementer som kampagnebusture rundti landet, valgplakater på hvert et gadehjørne, mange politiske læserbreve iaviserne og politikernes evige søgen for at komme i medierne, er der ogsåsket en hastig professionalisering af valgkampen.Professionaliseringen skete løbende med en øget offentlig støtte tilpartierne, først i 1987 og igen i 1995. Partiernes kampagnebudgetter stegogså, for eksempel anvendte partierne 77 millioner kr. i 2001, 100 millionerkr. i 2005 og 2007-valget synes ikke at have sat en stopper for den drastiskeudvikling i partiernes kampagnebudgetter. Stadig flere partier anvenderkommunikations- og reklamebureauer, når de politiske slogans skal fastlægges(Hansen & Pedersen 2008).
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788776743659
SP - 149
EP - 162
BT - Partier og partisystemer i forandring
A2 - Kosiara-Pedersen, Karina
A2 - Kurrild-Klitgaard, Peter
PB - Syddansk Universitetsforlag
CY - Odense
ER -
ID: 8772428