22. juni 2021

Analyser af seneste folketingsvalg på Christiansborg

Invitation til boglancering.

Sted: Landstingssalen, Christiansborg.

Tidspunkt: Torsdag den 24. juni 2021 kl. 10:00 til 12:00.

Tilmelding er gratis, men nødvendigt, senest tirsdag den 22. juni.

Tilmeld dig med navn, adresse, telefonnummer og arbejdssted på mail: forlag@djoef.dk

Aldrig har klimaet været så højt på den politiske dagsorden som ved folketingsvalget i 2019. Aldrig har så mange danske vælgere besluttet sig for, hvad de ville stemme under en valgkamp som ved folketingsvalget i 2019. Og vi skal tilbage til jordskredsvalget i 1973 for at finde et omfang af partiskift fra det foregående folketingsvalg, der matcher det, vi så ved folketingsvalget i 2019. På disse måder er folketingsvalget 2019 særligt, og vælgeradfærden værd at analysere i detaljer.

Bogomslag Klimavalget (Djøf Forlag)
Foto: Djøf Forlag

Med udgangspunkt i et omfangsrigt datamateriale fra Den Danske Valgundersøgelse (DNES) analyserer bogen betydningen af de politiske emner, som fx klima, velfærd, skat, økonomi, indvandring, landlig bevidsthed og kønspolitik for partivalget. Men også de sociale strukturer, som køn, uddannelse, alder og klasse analyseres i forhold til danskernes partivalg.

Dataindsamlingen til bogen er finansieret af Carlsbergfondet.

Bogen gør status over folketingsvalget i 2019 og trækker tråde tilbage til tidligere valg for at ’sætte analyserne i perspektiv. Dermed giver bogen et grundigt og forskningsbaseret bud på, hvordan valgresultatet i 2019 skal forstås.

Programmet består at korte præsentationer af bogens resultater.

Ordstyrer: Jens Ringberg, Politisk analytiker, DR

Velkomst. Henrik Dam Kristensen, formand for Folketinget

Hvem vandt valget? Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet

Påvirkede ønsker til regeringens sammensætning valgresultatet? Mathias Wessel Tromborg, Aarhus Universitet

Hvad flyttede skifterne? Rune Stubager, Aarhus Universitet

Landlig bevidsthed. Frederik Hjorth, Københavns Universitet

Danskernes klimabevidsthed. Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet

Danskerens kønspolitiskes kompas. Frederik Hjorth, Københavns Universitet

Politisk chikane af folketingkandidaterne. Karina Kosiara-Pedersen, Københavns Universitet

Politisk tillid. Rune Stubager, Aarhus Universitet

Populisme. Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet

Spørgsmål fra salen

Du kan læse mere om bogen her.

Deltagere til arrangementet bedes anvende hovedindgangen til Christiansborg. Kom venligst i god tid for at undgå kø i forbindelse med Christiansborgs sikkerhedsforanstaltninger, min. 15 minutter før arrangements start.

Arrangementet er et samarbejde mellem Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Carlsbergfondet og Det Danske Valgprojekt.